Aktuality

Nový Fiat Panda 4x4 se podle prestižního britského magazínu TopGear stal SUV roku 2012

Porota TopGear Awards 2012 udělila prestižní mezinárodní ocenění SUV roku 2012 novému Fiatu Panda 4x4 především za jeho jízdní vlastnosti, komfort a off-roadové schopnosti.

Porota složená z redaktorů magazínu TopGear zvolila novou Pandu 4x4 z mnoha schopných a také výrazně dražších konkurentů. Zvláště ocenila nový revoluční dvouválec 0,9 TwinAir, který je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou se sníženým rozsahem prvního převodového stupně. Tato kombinace poskytuje Pandě 4x4 excelentní trakci v terénu a sílu v prudkém stoupání.  

„Je to dobrý off-road. Jistě, mohl by mít uzávěrky diferenciálů, místo toho má ale chytrý elektronický systém řízení trakce, dostatečnou světlou výšku a první převodový stupeň s nízkým rozsahem," konstatovala porota TopGearu. „Trakce ve stoupáních je pozoruhodná, částečně i díky velmi vhodným pneumatikám. Panda je také dost lehká a nemusí tak bojovat s vlastní hmotností.  Má ale i jiné přednosti. Pokud zvolíte verzi s motorem TwinAir s šestistupňovou převodovkou, nepotrápí vás ani dálnice. Navíc je natolik kompaktní, že se velmi snadno proplete mezi stromy či skalnatými překážkami, což plnohodnotné off-roady zcela určitě zastaví."

Panda 4x4 je v segmentu A jediným modelem s pohonem všech kol a svými schopnostmi je schopna konkurovat i mnohem větším a dražším off-roadům. Je vybavena trvalým pohonem všech kol, který se v případě potřeby aktivuje zcela samočinně a řidiči tak umožňuje čelit jakkoliv náročným podmínkám s naprostou lehkostí. Standardně je vybavena systémem elektronické kontroly stability ESC (Electronic Stability Control) s funkcí elektronické uzávěrky diferenciálu ELD (Electronic Locking Differential). Tato funkce poskytuje řidiči pomoc během řízení a usnadňuje rozjezd na kluzkém povrchu.

Fiat Panda 4x4 nabízí veškerou dynamiku a komfort, které jsou zapotřebí pro zdolávání dlouhých a náročných tras. Za to vděčí zejména přepracovanému zavěšení kol (zavěšení typu MacPherson vpředu a vlečené nápravě s torzně poddajnou příčkou vzadu), dále šestistupňové převodovce s nižším rozsahem prvního převodového stupně a motoru TwinAir, který zvýrazňuje off-roadové vlastnosti tohoto modelu a zajišťuje optimální rozjezd i v prudkém stoupání.

Aby byla zajištěna maximální možná přilnavost na jakémkoliv typu porvchu, nový model využívá pneumatiky 175/65 R15 84T M+S. Panda 4x4 je připravena na zdolávání drsného a náročného terénu. To ostatně dokládají také velkorysá světlá výška (16 cm u verze MultiJet II a 15 cm u verze TwinAir Turbo) jako i excelentní off-roadové parametry: úhel nájezdu 21°, úhel sjezdu 36° a přechodový úhel 20°.

Fiat Panda 4x4 nabízí volbu mezi dvěma typy pohonných jednotek, v obou případech se systémem Start&Stop. Jedná se o nový zážehový motor 0,9 TwinAir Turbo o výkonu 85 k a vznětový přeplňovaný agregát 1,3 MultiJet II o výkonu 75 k. Ve srovnání s pohonnou jednotkou 1,2 Fire předchozí generace Pandy 4x4 nabízí nový motor TwinAir Turbo o 40 % vyšší točivý moment. To v kombinaci se šestistupňovou převodovkou se sníženým rozsahem prvního převodového stupně zajišťuje snadnější rozjezd do kopce, větší pružnost i akceleraci. Podobné zlepšení je patrné i u vznětového motoru MultiJet II, kde točivý moment vzrostl o 30 %.

Vůz nabízí bohatou standardní výbavu, která zahrnuje například systém elektronické kontroly stability ESC s elektronickou uzávěrkou diferenciálu ELD, manuální klimatizaci, rádio s CD/MP3 přehrávačem, 15palcová leštěná litá kola, pneumatiky 175/65 R15 M+S, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a zadní opěrky hlavy. Paleta volitelných doplňků zahrnuje například inovativní systém City Brake Control, posuvná zadní sedadla nebo systém Blue&Me TomTom2 LIVE.